Over ons

Geschiedenis

De geschiedenis van Intergamma - van 1970 tot nu

Naar Amerikaans voorbeeld

Onze geschiedenis begint in 1970, als een aantal Nederlandse handelaren in bouwmaterialen in de VS kennismaakt met het ‘home improvement center’: een combinatie van een houthandel en een groothandel in bouwmaterialen. Zij besluiten dit in de VS succesvolle concept naar Nederland te halen.

Populair bij de ‘gewone’ klant

Op 11 mei 1971 opent de eerste GAMMA zijn deuren in Breda. De belangrijkste doelgroep van de groothandel: de kleine aannemers. Maar al snel wordt duidelijk dat de winkel vooral populair is bij ‘gewone’ klanten. De eigenaren veranderen daarom de groothandel in een detailhandel. Zo ontstaat de eerste bouwmarkt: een zelfbedieningswinkel voor de doe-het-zelver.

Jaren 70: enorme groei

In de jaren 70 groeit de doe-het-zelfmarkt in Nederland enorm. De ene na de andere GAMMA-bouwmarkt wordt geopend. De bouwmarkten zijn eigendom van zelfstandige ondernemers, die zelf zorgen voor locatie, pand en personeel. Ook deze organisatievorm – franchising – werd meegenomen uit de VS. Eind jaren 70 waagt franchisegever Intergamma zich op de Belgische markt. Met succes. In 1980 zijn er in Nederland en België in totaal 45 GAMMA-bouwmarkten.

Jaren 80: een breder aanbod

In de jaren 80 stagneert de doe-het-zelfmarkt. Intergamma wacht niet af, maar besluit dat er een breder winkelaanbod moet komen. Het neemt LANSER over, een kleine keten ‘breedpakketzaken’. En het richt BOUWMAAT op: een bouwmaterialenhandel voor de kleine aannemers.

Jaren 90: overname KARWEI en professionalisering

Begin jaren 90 besluit Intergamma méér te focussen op dat waarin de organisatie toch het beste is: grootschalige doe-het-zelf-retail. LANSER wordt verkocht en BOUWMAAT gaat zelfstandig verder. In 1991 neemt Intergamma een andere franchiseketen van grotere bouwmarkten over: Karwei Holland Nationaal bv. 

Marktontwikkelingen leiden in de jaren daarna tot centralisatie. Zo gaat Intergamma onder meer zelf voor de distributie van goederen naar de bouwmarkten zorgen. Daarmee verbetert de levering, worden kosten bespaard én vergroot Intergamma haar toegevoegde waarde voor de franchisenemers. Ook is er veel aandacht voor professionalisering en klantgerichtheid. 

2000 tot 2010: reorganisatie werpt vruchten af

In 2000 verhuist Intergamma van Baarn en Bunschoten naar 1 nieuw pand in Leusden. Vanaf ditzelfde jaar kent Intergamma voor elke formule (GAMMA Nederland, KARWEI en GAMMA België) een formuleraad. Hiermee krijgen de franchisenemers een grotere stem in het formulebeleid. 
De doe-het-zelfmarkt krijgt het moeilijker en laat in de eerste jaren van de 21ste eeuw een afnemende groei zien. In 2005 is er zelfs sprake van een daling van de bestedingen in deze markt. Maar de in 2001 ingezette reorganisatie werpt vruchten af: Intergamma blijft marktaandeel winnen. Belangrijke veranderingen: inkopen bij de bron (sourcing) en de introductie bij iedere formule van een klantenkaart.

Het aantal bouwmarkten neemt in deze jaren snel toe doordat de vestigingen in België en Nederland van het Franse Bricorama worden omgebouwd tot GAMMA- en KARWEI-bouwmarkten. 

Onze eerste winkels waren niet op de doe-het-zelver gericht. De oprichters hadden een soort supermarkt voor aannemers en detaillisten voor ogen

Ron Kloos, directeur GAMMA Nederland

2011 tot nu: Intergamma goes online

Sinds een aantal jaren kunnen klanten ook online bij de bouwmarkten van Intergamma terecht: de GAMMA-webshop gaat in 2013 van start, de webwinkels van KARWEI en GAMMA België starten in 2014. Intergamma zet nu stevig in op ‘omnichannel marketing’, waarbij de verschillende kanalen die de klant gebruikt naadloos op elkaar aansluiten. Om een groter deel van de veranderende markt te bedienen, verscherpt de organisatie het verschil tussen GAMMA en KARWEI. Beide merken worden geherpositioneerd.

Tijdlijn 2