Tijdens het surfen op het internet worden je voorkeuren onthouden door middel van cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die door een internetpagina op een pc, tablet of mobiele telefoon worden geplaatst. Cookies worden gebruikt om jouw gebruikerservaring en onze diensten te verbeteren. Door te surfen op deze website ga je akkoord met het plaatsen van cookies.

Ik ga akkoord
Over ons

Actiefolder blijft belangrijk

Ook al zijn we met z’n allen steeds vaker online, huis-aan-huis folders blijven populair. Bijna alle Nederlanders lezen ze wel eens. En bijna de helft van de lezers koopt regelmatig een artikel uit een folder.

Bij Intergamma maken we de reclamefolders voor GAMMA en KARWEI. Daar zijn vooral de afdelingen Marketing en Communicatie van de formules druk mee. De GAMMA-folder komt zo'n 40 keer per jaar uit en valt bij veel huishoudens op de deurmat. Natuurlijk respecteren we het als mensen via een sticker op de brievenbus aangeven geen reclame te willen ontvangen. Want je kunt de folders ook online bekijken.

Campagneoverleg

De huis-aan-huisfolders zijn onderdeel van de campagnes van onze merken. Deze informeren de klanten ook via hun websites en sociale media. Hoewel de ontwikkeling van de folder bij elke formule anders is, start het maken van de folder met het ‘campagneoverleg’. De krantcoördinatoren van Communicatie bespreken dan samen met onder andere de Category managers wat het thema gaat worden in een bepaalde periode. Dat betekent ver vooruitkijken: de doorlooptijd van een folder (van campagneoverleg tot verspreiding) is 22 weken. Een typisch voorjaarsthema is de tuin. Een campagne rond dit thema bevat bijvoorbeeld ideeën – en de bijbehorende spullen! – om je tuin leuk in te richten of een stappenplan voor het vernieuwen van je terras.


Leuk om te werken aan GAMMA’s belangrijkste promotiemiddel, dat bij bijna alle huishoudens op de mat valt

Nieske van der Meer

Naar fotostudio en ontwerpbureau

Daarna gaan alle artikelen die in de aanbieding komen naar de fotostudio om op de foto gezet te worden. De krantcoördinatoren zorgen ondertussen voor een ‘creatieve briefing’ voor het ontwerpbureau. Dat wil zeggen dat ze duidelijk aangeven wat de folder straks moet uitstralen, welke acties en aanbiedingen eruit moeten springen en wat per pagina de boodschap is voor de klant. Het ontwerpbureau krijgt alle folderinformatie geautomatiseerd aangeleverd. De ontwerpers maken eerst een aantal schetsen. Worden deze goedgekeurd, dan gaan ze aan de slag met de opmaak van de folder. 

Indeling van de folder

De volgende stap is de indeling van de folder. Om ervoor te zorgen dat de folder ‘lekker leest’, letten de krantcoördinatoren onder andere op het paginaritme: na een volle pagina met veel aanbiedingen komt bijvoorbeeld een pagina met maar 1 aanbieding. Ook houden ze rekening met hoe mensen lezen. De belangrijkste aanbiedingen komen daarom te staan op de plekken waar het oog als eerste op valt. Samen met de Category managers en medewerkers die verantwoordelijk zijn voor prijzen en aanbiedingen nemen ze vervolgens de indeling pagina voor pagina door: welke aanbieding zetten we waar?

Wij zorgen ervoor dat de artikelen die de Category managers willen promoten op een correcte én aansprekende manier in de folder komen

Wendy Lieberwerth

Voordat de folder naar de drukker gaat, wordt die natuurlijk goed gecontroleerd. Er mogen geen verkeerde bedragen in de folder staan. Van de drukker gaat de folder rechtstreeks naar Spotta van PostNl, dat voor de verspreiding zorgt. 

Onze folder zit in het Spotta folderpakket. Om op te vallen tussen al die andere folders moeten we voor een aansprekende voorpagina zorgen

Wieke van den Hengel