Tijdens het surfen op het internet worden je voorkeuren onthouden door middel van cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die door een internetpagina op een pc, tablet of mobiele telefoon worden geplaatst. Cookies worden gebruikt om jouw gebruikerservaring en onze diensten te verbeteren. Door te surfen op deze website ga je akkoord met het plaatsen van cookies.

Ik ga akkoord
Over ons

Van tekentafel tot nieuwe winkel

Zo kwam de nieuwe KARWEI in Uden tot stand

GAMMA en KARWEI zijn allebei merken van Intergamma. Om een zo groot mogelijke groep klanten te trekken, zorgen we voor een duidelijk verschil tussen de twee merken. KARWEI richt zich op een jongere doelgroep en vooral ook op vrouwen, en is er voor klussen én inrichten. GAMMA focust meer op bouwen, klussen en techniek. Daar horen nieuwe bouwmarkten bij.

Een nieuw winkelidee

Bij het inrichten van een nieuwe bouwmarkt gaan we niet over 1 nacht ijs. Dat bewijst de totstandkoming van de nieuwe KARWEI-bouwmarkt in Uden. Aan het daadwerkelijke bouwen ging een uitgebreide voorbereiding vooraf. Samen met ons ontwerpbureau bedachten we een nieuw bouwmarktconcept: een bouwmarkt die óók woonwinkel is.  Die mensen inspireert om hun huis en tuin beter én mooier te maken. Met veel aandacht dus voor inrichting en aankleding.

Schets V22_02.jpg

Bouwmarkt in 3D

De volgende stap was het uitwerken van ons nieuwe idee tot een concreet ontwerp. Hiervoor gingen we om de tafel met ontwerpers en technici. Samen bogen we ons over vragen als: welke materialen gebruiken we? En hoe zorgen we ervoor dat de klant snel vindt wat hij zoekt? Het ontwerpteam maakte vervolgens een aantal schetsen  en werkte die weer uit tot digitale 3D-modellen van de nieuwe bouwmarkt. De KARWEI-nieuwe-stijl kwam steeds meer tot leven. 

Proefopstellingen 

In een grote loods in Amersfoort maakten we proefopstellingen, waar we gedurende 3 maanden mee experimenteerden. Zo leerden we wat wel en wat niet werkte. Tot we uiteindelijk precies wisten hoe onze nieuwe decoratieve bouwmarkt eruit moest gaan zien. In 10 weken tijd bouwden we vervolgens de bestaande KARWEI-bouwmarkt in Uden om naar een compleet nieuwe winkel. Met een heel nieuwe uitstraling, nieuwe borden met productinformatie, nieuwe stellingkasten en zelfs een nieuw assortiment. 

Proefopstelling Karwei

Openingsweek

Nu was er nog 1 stap te gaan: de inwoners van Uden en omgeving informeren over onze nieuwe bouwmarkt. Samen met onze afdeling Marketing en Communicatie ontwikkelden we een speciale campagne, met onder meer een zoektocht naar de beste vrouwelijke doe-het-zelver van Uden en omgeving. De campagne kreeg veel aandacht in de lokale media. Tijdens de halve finale – op het stadsplein van Uden – ontwierpen en bouwden 10 vrouwen zelf een lampje. De 3 finalistes richtten tijdens de openingsweek – in oktober 2016 – zelfs een heel huis in. Klanten kregen gratis stylingadvies van bekende stylisten en profiteerden onder meer van openingskorting. 

Het opleveren van het nieuwe winkelconcept gaf veel voldoening, maar vooral een trots gevoel. Je ontwerpt niet ‘zomaar’ een nieuwe winkel, maar creëert een beleving: de klant moet zich prettig voelen, geïnspireerd raken en geprikkeld worden om te kopen. Of dat lukt, zit vaak in details, zoals materiaalgebruik. Omdat we proefmodellen van de winkelmeubels hebben gemaakt en de techniek uitgebreid hebben getest, verliep het bouwen van de eerste pilotbouwmarkt erg voorspoedig

Hessel Dölle, formuleontwerper KARWEI

Cijfers

  • In 17 maanden van nieuw bouwmarktidee naar totaal vernieuwde bouwmarkt 
  • 750 technische tekeningen
  • 145 nieuwe winkelpresentaties
  • 3 maanden experimenteren met proefopstellingen 
  • in 10 weken een bestaande bouwmarkt transformeren tot een KARWEI-nieuwe-stijl
  • terwijl de verkoop gewoon doorgaat: elke dag 20 bouwers ‘over de vloer’ 
  • 700 nieuwe borden en bordjes met productinformatie